Załącznik Nr 4
do Statutu Gminy Krupski Młyn
Regulamin komisji rewizyjnej
rady gminy Krupski Młyn
§ 1
Komisja rewizyjna zwana dalej "komisją" jest organem rady gminy powołanym do przeprowadzania kontroli działalności wójta gminy oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.
§ 3
- W skład komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyłączeniem radnych pełniących funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady gminy.
- Komisja składa się z czterech członków.
- Komisja jest wybierana spośród członków rady gminy w jawnym głosowaniu.
§ 4
Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.
§ 5
Komisja podejmuje czynności kontrolne zgodnie z planem pracy oraz wyłącznie na zlecenie rady gminy.
§ 6
- Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia radzie gminy do zatwierdzenia.
- Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
- Zlecenie rady powinno szczegółowo określić zakres i przedmiot kontroli oraz termin, w którym należy dokonać kontroli.
§ 7
- Do kierowania pracą komisji, członkowie komisji na pierwszym posiedzeniu wybierają przewodniczącego i jego zastępcę.
- Przewodniczący komisji:
a) organizuje pracę komisji,
b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,
c) składa radzie gminy sprawozdania z działalności komisji.
§ 8
- Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji lub jego zastępcę w miarę potrzeb.
- W posiedzeniach komisji mogą brać udział osoby nie będące członkami komisji, zaproszeni na posiedzenie oraz radni.
- Posiedzenia komisji są prawomocne gdy uczestniczy w nich minimum 3 członków.
- Uchwały lub wnioski (rozstrzygnięcia) zapadają w wyniku głosowania zwykłą większością głosów.
- W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie komisji.
- Z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół.
§ 9
Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane radzie.
§ 10
Komisja współpracuje z innymi komisjami oraz organizacjami społeczno-gospodarczymi działającymi na terenie gminy.
§ 11
- Podstawową formą działania komisji jest kontrola.
- Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności działalność gospodarczą i finansowa kontrolowanych jednostek oraz realizację uchwał rady gminy.
§ 12
- Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium (skwitowania) wójtowi gminy za miniony rok obrachunkowy. Wniosek przed podjęciem uchwały przez radę gminy powinien być zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
- Komisja wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Zlecenie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji.
§ 13
- Przewodniczący komisji zawiadamia wójta oraz kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli.
- Zawiadomienie powinno zawierać:
a) tematykę kontroli,
b) czas przeprowadzenia kontroli,
c) potrzebę ewentualnego wcześniejszego przygotowania materiałów.
§ 14
Komisja uprawniona jest do:
a) wstępu do pomieszczeń i obiektów kontrolowanej jednostki,
b) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce
i związanych z jej działalnością,
c) żądania od pracowników kontrolowanych jednostek ustnych i pisemnych
wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
d) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 15
Członków komisji podczas przeprowadzania kontroli obowiązuje:
a) przestrzeganie odpowiednich warunków i środków niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli,
b) zachowanie zasad tajemnicy służbowej.
§ 16
- Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
- Działalność komisji nie może dezorganizować normalnego toku pracy kontrolowanej jednostki.
§ 17
Zadaniem komisji jest:
a) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
b) ustalenie nieprawidłowości i uchybień, wykrywanie zaniedbań,
niegospodarności i marnotrastwa oraz skutków i przyczyn ich powstania,
jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.
§ 18
- Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
- W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne.
- Protokół powinien zawierać także:
a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
b) nazwiska i imiona osób kontrolujących,
c) zakres i przedmiot kontroli,
d) czas trwania kontroli,
e) ewentualne uwagi i zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
f) wykaz załączników.
- Protokół z kontroli sporządza się w trzech egzemplarzach, tj.:
a) 1 egzemplarz dla jednostki kontrolowanej,
b) 1 egzemplarz dla przewodniczącego rady gminy,
c) 1 egzemplarz do akt komisji.
§ 19
- W oparciu o wyniki kontroli komisja występuje z wnioskami mającymi na celu usunięcie stwierdzonych zaniedbań (nieprawidłowości), zapobieżeniu im w przyszłości oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.
- Zalecenia mogą stanowić załącznik do protokołu.
- Wnioski, o których mowa w ust. 1, komisja kieruje do jednostki kontrolowanej i wójta gminy.
§ 20
Kierownicy jednostek, do których zostało skierowane wystąpienie, o którym była mowa w § 19 ust. 3, zobowiązani są do zawiadomienia komisji, w wyznaczonych terminach o sposobie wykorzystania uwag i realizacji wniosków.
§ 21
W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje sprawę organom ścigania z równoczesnym powiadomieniem organu nadrzędnego jednostki kontrolowanej.
§ 22
- Wynik swoich działań komisja przedstawia radzie gminy w formie sprawozdania podczas sesji rady gminy.
- Sprawozdanie powinno zawierać:
a) zwięzły opis wyników kontroli (źródła, przyczyny ujawnionych
nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne),
b) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
c) wnioski o podjęcie odpowiednich działań w stosunki do osób winnych
powstałych nieprawidłowości.
§ 23
Przewodniczący komisji rewizyjnej zapewnia właściwą realizację postanowień niniejszego regulaminu.